Sunday 12 July 2020

Apa itu Perusahaan Sosial (Social Enterprise)


What Is a Social Enterprise? - Social Enterprise Alliance

Kali ini untuk tugasan kurus Kokurikulum Berkredit, kami diberikan tugasan untuk mengupas apakah yang dimaksudkan dengan perusahaan sosial ataupun lebih dikenali sebagai 'social enterprise'. Pasti anda semua tertanya-tanya bukan?

Perusahaan Sosial

Berdasarkan dokumen PDF yang telah diberikan, saya dapat menyimpulkan bahawa, perusahaan sosial ini adalah salah satu cabang syarikat yang menjalankan kegiatan ekonomi yang menggunakan beberapa prinsip ekonomi yang berlandaskan kepada objektif sosial mereka. Syarikat yang menjalankan kegiatan ekonomi seperti ini biasanya akan menyalurkan semula keuntungan syarikat kepada masyarakat untuk memenuhi keperluan sosial mereka.

3 contoh syarikat yang menjalankan perusahaan sosial adalah:


1.  Animal Projects and Environmental Education Sdn Bhd (APE Malaysia)

Syarikat ini menjalinkan kerjasama ekonomi dengan syarikat-syarikat tertentu dengan objektif melestarikan alam sekitar. Antara projek yang telah dijalankan oleh syarikat ini adalah, membangunkan pusat pemuliharaan habitat hidupan liar di Sungai Kinabatangan Sabah dengan kerjasama Borneo Wildlife Safari, program kesukarelawanan dan program pendidikan orang pedalaman di sabah.

 Sumber: http://apemalaysia.com


2. Fly Technology Agriculture Sdn. Bhd

Syarikat ini bekerjasama dengan syarikat-syarikat teknologi yang menjurus kepada teknologi perladangan dan pertanian. Syarikat ini menumpukan tumpuan sosial mereka kepada kelestarian dalam pengurusan sisa dan perniagaan, penerapan sistem agrikultur pintar dan pertanian lestari dan akhir sekali adalah program pemupukan kesedaran melalui kempen dan kem pendidikan.

Sumber: http://wormingup.com



3. Generating Opportunities for Learning Disables (GOLD)

Syarikat ini memfokuskan jalinan kerjasama antara syarikat-syarikat yang lain unuk memenuhi tuntutan sosial mereka untuk membentu orang kelainan upaya. Program-program dijalankan agar dapat menjana keuntungan untuk disalurkan kepada tabing bantuan orang kuang upaya. 

Sumber: https://facebook.com/gold3c,%20%20http:/gold3c.blogspot.my/

Apakah potensi yang ada pada perusahaan sosial ini?

Saya bercadang untuk menubuhkan syarikat yang mengumpulkan graduan-graduan terkini yang berpotensi untuk mengembangkan diri dalam yang mereka ceburi. Sebagai contohnya, Mat Lutfi Studio ataupun dengan lebih dikenali sebagai ML Studio. Syarikat ini akan memperkasakan anak muda kita yang masih menganggur dan tidak mempunyai pekerjaan tetap. Syarikat ini akan menjadi jambatan ataupun penghubung kepada syarikat-syarikat tertentu yang memerlukan pekerja. Selain itu, tenaga dan idea daripada anak muda dapat diangkat dan dijalankan yang boleh menaikkan nama syarikat. Syarikat seperti ini amat membantu untuk mengurangkan jumlah pengangguran yang ada di dalam negara kita kerana ianya tidak memfokuskan kepada satu-satu bidang sahaja.  

Tengku Shanizan Raja Ismail: Ciri-Ciri Orang Yang Berjaya

No comments:

Post a Comment

Refleksi Penuh Kursus Kokurikulum Berkredit PPD 1032 (Subteras Kehidupan Lestari)

REFLEKSI Ekspektasi sebelum mendaftar dengan kursus ini Ketika mula-mula mendaftar dengan kursus ini saya amat tertarik dengan nama kursus i...