Thursday 9 July 2020

Perbincangan Projek dan Refleksi

Pada 24 Jun 2020 yang lalu, suatu perbincangan berkenaan projek khas yang bakal dijalankan oleh kumpulan kami telah diadakan menerusi aplikasi 'whatsapp' secara alam maya. Kumpulan kami memilih tajuk '15 Cara kitar semula yang boleh diamalkan di rumah'. Untuk blog kali ini saya akan kongsikan sedikit tips bagaimana kita hendak membuat refleksi berkenaan perbincangan yang telah kami jalankan menggunakan kaedah reflrksi 'STARR'. STARR merupakan akronim daripada S- Situation (situasi), Task (tugasan), A- Action (Tindakan), R- Result (keputusan) dan R- Reflection (refleksi). 

Berdasarkan perbincangan tersebut saya boleh rumuskan: 

Situasi(S): 
Perbincangan dilakukan menerusi aplikasi 'whatsapp'. 

Tugasan(T):  
Perbincangan berkenaan 15 cara kitar semula yang boleh diamalkan dirumah diteruskan. Pada hari perbincangan kelapan-lapan ahli kumpulan mengambil bahagian dalam menjana idea dan berkongsi idea mereka berkenaan tips kitar semula di rumah.

Tindakan (A):
Setiap ahli kumpulan mengemukakan idea masing-masing dan 15 cara terbaik dipilih. 

Keputusan (R): 
Pembahagian tugasan kepada ahli kumpulan dibahagikan kepada kelapan-lapan ahli kumpulan. kami juga memutuskan video yang telah siap direkod perlulah dihantar kepada editor utama untuk proses suntingan selewat-lewatnya pada 10 julai iaitu pada hari jumaat.

Refleksi (R): 
Kesimpulan daripada sesi perbincangan alam maya ini, saya merasakan ianya berkesan dan mencapai objektif perbincangan. Hal ini kerana, semua ahli kumpulan meluangkan masa untuk memberikan pandangan masing-masing. Walaupun berhadapan kesukaran internet, terutamanya rakan-rakan yang tinggal di kawasan yang kurang liputan internet mereka masih berusaha untuk turut serta dalam perbincangan. 

Do Good Work - Tap to see more minimal quote wallpapers ...

No comments:

Post a Comment

Refleksi Penuh Kursus Kokurikulum Berkredit PPD 1032 (Subteras Kehidupan Lestari)

REFLEKSI Ekspektasi sebelum mendaftar dengan kursus ini Ketika mula-mula mendaftar dengan kursus ini saya amat tertarik dengan nama kursus i...