Thursday 9 July 2020

Kelestarian Sumber Air

JIKA AIR DIPUTUS OLEH PIHAK UPTD AIR BERSIH, INI YANG PERLU ANDA ...


Dalam blog kedua ini saya akan menerangkan serba sedikit apakah yang dimaksudkan sebagai kelestarian sumber air. Seperti yang kita sedia maklum, sumber air amat penting bagi seluruh hidupan di bumi untuk terus melangsungkan kehidupan. Bahkan sumber air bersih dapat memastikan keselamatan dan kesihatan kita sebagai pengguna terjamin. Di Malaysia, kita dikurniakan dengan pelbagai sumber alam yang kaya dengan sumber asli yang boleh dimanfaatkan antaranya sumber air yang bersih. Oleh itu sebagai masyarakat yang prihatin kita hendaklah memelihara kelangsungan bekalan air bersih di negara kita dapat dinikmati oleh generasi pada masa hadapan. 

Menurut Instutut Kefahaman Islam Malaysia dalam lawan web rasmi mereka menyatakan, kelestarian secara umumnya membawa maksud pengekalan sesuatu perkara atau keadaan. Ini bermakna, kelestarian ada kaitannya dengan usaha mengekalkan serta memelihara keaslian sesuatu perkara. Walaupun begitu, kelestarian dalam konteks yang lebih luas sewajarnya merangkumi bukan sahaja pengekalan tetapi turut menambahbaik keadaan sedia ada. Justeru, dalam konteks kelestarian sumber air, ia menuntut kita untuk bersama-sama menjaga dan menggunakan sumber air bersih yang mudah diperolehi di negara kita secara berhemah agar pembaziran dapat dielakkan. Di rumah, kami sering menadah air hujan untuk kerja-kerja pembersihan. Memandangkan saya tinggal di kampung, kawasan rumah saya selalu dipenuhi dengan pasir atau lumpur apabila hendak masuk ke dalam rumah. Air takungan hujan boleh digunakan untuk membersihkan kawasan hadapan rumah daripada lumpur dan pasir daripada bekas tapak kasut atau selipar. 

Bekalan air terganggu tapi tak buat persediaan? Jangan panik ...

IdaShazana: Banjir

Selain itu, air tadahan hujan juga boleh digunakan untuk menyiram tanam-tanaman yang ada di rumah. Di rumah, kami membangunkan kebun mini yang ditanam dengan sayur-sayuran. Penggunaan air tadahan hujan ini dapat mengurangkan penggunaan air paip sekaligus dapat membudayakan amalan kehidupan lestari.

Kurus Cantik Sihat Bersama Mama Ija: Kebun Mini Belakang Rumah

No comments:

Post a Comment

Refleksi Penuh Kursus Kokurikulum Berkredit PPD 1032 (Subteras Kehidupan Lestari)

REFLEKSI Ekspektasi sebelum mendaftar dengan kursus ini Ketika mula-mula mendaftar dengan kursus ini saya amat tertarik dengan nama kursus i...